دلایل نشتی لوله و روش های رفع نشتی

روش های رفع نشتی لوله
ترکیدگی لوله و نشت آن در ساختمان مشکلی است که گاهی افراد با آن مواجه می شوند. تشخیص به موقع این مشکل مهم است. چون اگر ترکیدگی و نشتی نهان باشد و آن را نبینیم و متوجه نشویم ممکن است خسارات زیادی در پی داشته باشد. روش های مختلفی برای تشخیص ترکیدگی لوله وجود دارد. این مشکل بنا به دلایل مختلف می تواند به وجود آمده باشد که در سیستم لوله کشی آب ساختمان یا فاضلاب اختلال ایجاد می کند. در این مقاله ضمن معرفی  خدمات لوله بازکنی تهران به این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم ترکیدگی لوله

روش های رفع نشتی لوله علامت ها و نشانه های متعددی در تشخیص ترکیدگی لوله وجود دارد. البته شایان ذکر است که خود ما یا افراد کم تجربه نمی توانیم ترکیدگی لوله را تشخیص دهیم اما متخصصین این کار از روی برخی نشانه ها که ما متوجه آن نیستیم ترکیدگی لوله را تشخیص می دهند. فرقی هم نمی کند که این مشکل در لوله های فاضلاب یا در لوله های آب باشد. حال علائم ترکیدگی لوله را شرح می دهیم: • وقتی صدای چکه ی آب یا صدای غیر معمولی به گوش می رسد. • وقتی مبلغ ماهانه ی قبض آب خیلی بیشتر از حد معمول باشد. • وقتی فشار آب ساختمان به طور غیر عادی و بی دلیل افت می کند. • وقتی روی دیوارها یا سقف ساختمان رطوبت و نم زدگی مشاهده می‌شود. • گاهی از دیوار ها و سقف خانه آب چکه می کند. بدیهی است که این نشانه ی بارزی برای این مشکل است. • وقتی بوی رطوبت همواره احساس می شود. • هنگام تخلیه ی لوله های فاضلاب صدای قل قل می پیچد. • در مواجهه با این مشکل به احتمال زیاد سوسک ها و حشرات زیاد می شوند و این می تواند از علائم تشخیص این مشکل باشد. • وقتی کف ساختمان یا دیواره‌های نگهدارنده دچار ترک خوردگی می شوند و یا در آن ها فرورفتگی ایجاد می شود. • وقتی که بوی نامطبوع فاضلاب احساس می شود. این علائم و نشانه ها می توانند نشان دهنده ی ترکیدگی لوله و نشتی آن باشند. البته ممکن است نشانه های بیشتری وجود داشته باشد. در برخورد با این علائم و نشانه ها باید مساله را بررسی کرده و برای جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر برای رفع مشکل اقدام کرد. نکته‌ ی قابل توجه این است که خود ما یا افراد کم تجربه نمی توانند به درستی ترکیدگی لوله را تشخیص دهند. چون ممکن است در جایی لوله ترکیده باشد اما نشانه های آن در جای دیگری نمایان شود. پس برای تشخیص دقیق این مشکل می توان از دستگاه نشت یاب و افراد متخصص در لوله بازکنی پیروزی کمک گرفت.

تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه نشت یاب

دلایل نشتی لوله دستگاه های نشت یاب محل نشتی آب و ترکیدگی لوله را پیدا می کنند. این دستگاه ها به راحتی می توانند در این کار به ما کمک کنند و کمترین خطا را در نشتی یابی دارند. دستگاه های نشت یاب قدرت ماورای صوت دارند. یعنی به راحتی کوچک ترین صدایی که از نشتی لوله ناشی می شود را پیدا می کنند. وقتی که لوله می ترکد آب با سرعت زیاد از لوله خارج می شود و صدا تولید می کند. کوچک یا بزرگ بودن نشتی و خرابی اهمیتی ندارد، این دستگاه به آسانی می تواند مکان نشتی را بدون نیاز به تخریب بیابد. اجزای تشکیل دهنده ی بیشتر این دستگاه ها شبیه به هم است. محفظه ای دارند که داخل آن محفظه فرستنده و گیرنده ی امواج قرار دارد. امواجی را می فرستد و دریافت می کند. سپس از طریق سیستم کامپیوتری آن امواج را تحلیل می کند. البته نوع تحلیل امواج در دستگاه های مختلف با هم دیگر فرق دارد. در کل دستگاه نشتی یاب بر پایه ی امواج کار می کند. روی لوله های فلزی و غیر فلزی، پی وی سی، جی آر پی، آزبست و … کارایی دارد. زمانی که از این دستگاه استفاده می شود عمق و فشار آب و جنس لوله مهم هستند. به جز دستگاه نشت یاب می توان از افراد متخصص در این زمینه بهره گرفت.

دلایل ترکیدگی لوله

علت‌ های مختلف و متعددی باعث ایجاد ترکیدگی لوله در لوله کشی آب و فاضلاب می شوند. در این قسمت دلایلی را بر می شماریم: • وقتی لوله ها کهنه هستند و دیگر عمر خود را کرده اند، امکان ترکیدگی وجود دارد. • زمانی که برای رفع گرفتگی لوله به دفعات زیاد از محلول های شیمیایی استفاده می شود، لوله ها پوسیده شده و از بين مي روند. • اگر فشار زیادی از سیستم به لوله وارد شود امکان ترکیدگی وجود خواهد داشت. • در آب و هوای سرد و نا مساعد امکان یخ زدگی وجود دارد که منجر به ترکیدگی لوله خواهد شد. • وقتی در لوله کشی ساختمان از لوله هایی با جنس ضعیف و بی کیفیت استفاده می شود احتمال ترکیدگی زیاد می باشد. • هنگام تعمیرات و کار در منزل امکان سوراخ شدن لوله با دریل وجود دارد. • گاهی لوله ها دچار گرفتگی و رسوب می شوند که در گذر زمان اگر مشکل مرتفع نشود باعث ترکیدگی خواهد شد. باید به موقع و در اسرع وقت مشکل نشتی و ترکیدگی لوله را بررسی کرده و به تعمیر و ترمیم آن اقدام کرد در غیر این صورت با ترکیدگی لوله آب قطع خواهد شد و زندگی روزمره مختل می شود. حتی این مشکل می تواند خطرناک بوده و خسارت های جبران ناپذیر در پی داشته باشد. بوی نامطبوع باعث آزار و اذیت خواهد شد. به لحاظ مالی خسارت هایی وارد می شود و از نظر جانی نیز ساکنین ساختمان در خطر خواهند بود.

روش های رفع نشتی لوله





خمیر اپوکسی لوله

خمیر رفع نشتی لوله خمیر اپوکسی لوله شباهت زیادی به خاک گچ بری دارد. این به لوله ها بستگی دارد و به شما این امکان را می دهد که ترک خوردگی لوله ها را برطرف کنید. قبل از تعمیر نشت لوله، شیر لوله را ببندید. قبل از اعمال آن به لوله، مقدار زیادی از اپوکسی را در دستان خود قرار دهید. اپوکسی را در داخل و اطراف لوله فشار دهید تا اطمینان حاصل شود که اپوکسی لوله را به طور کامل پوشش می دهد و به لوله متصل می شود. قبل از اینکه شیر آب را باز کنید، اجازه دهید لوله به مدت چند دقیقه تحت فشار باشد. سپس شیر آب را باز کنید و نشتی آن را بررسی کنید.

گیره تعمیر لوله

این نوع تعمیر نشتی لوله به پیچ پلاستیکی یا لاستیکی، نوار الکتریکی و گیره تعمیر لوله نیاز دارد که همه آنها در فروشگاه های سخت افزاری موجود هستند. در مرحله اول، آب را ببندید و منطقه را به همان اندازه که می توانید خشک کنید. پیچ پلاستیک یا لاستیکی را در اطراف نشت قرار دهید. آن را با نوار الکتریکی بپوشانید و با گیره وصل کنید. پس از اینکه آب را باز کردید، نشتی آن را بررسی کنید.

نوار چسب

نوار چسب یکی از سریع ترین راه ها برای رفع نشتی لوله است. همانند سایر روش ها، قبل از تعمیر نشت، ابتدا منطقه مورد نظر را کاملا خشک کنید. نوار چسب را به صورت محکم بپیچید و تا می توانید در اطراف لوله قرار دهید تا مهر و موم تنگ ایجاد شود. سپس شیر آب را باز کنید و نشتی آن را مورد بررسی قرار دهید. گفتار پایانی ترکیدگی لوله و نشتی آب مشکلی است که باید در اسرع وقت بررسی شده و مشکل را رفع کرد تا خطرات جانی و مالی در پی نداشته باشد. در این مقاله از دلایل نشتی لوله و نشانه هایی که ما را متوجه این موضوع می کند صحبت کردیم. همچنین برای نشتی یابی علاوه بر نشانه هایی که مطرح کردیم، استفاده از دستگاه نشت یاب را بررسی کرده و توضیح دادیم. علاوه بر این مسائل می توان در تشخیص ترکیدگی لوله از افراد متخصص کمک گرفت. امید است که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا