انواع عایق رطوبتی ساختمان

عایق رطوبتی

در ادامه مباحث مربوط به لوله بازکنی و تخلیه چاه، می خواهیم در خصوص عایق رطوبتی ساختمان و چرایی استفاده از آن بپردازیم. اگر در حال ساخت و ساز ساختمان هستید یا به دنبال این هستید که چرا دیوار و سقف خانه نم داده است، این مقاله را مطالعه کنید.

عایق رطوبتی چیست؟

عایق رطوبتی ساختمان چیست؟ واژه رطوبت واژه غریبی نیست و اکثر افراد در ساختمان خود بخصوص اگر قدیمی باشد نشانه‌های وجود آن را در بخش هایی از خانه دیده‌اند. رطوبت ساختمان ناشی از عواملی همچون بارندگی، نفوذ آب در مصالح ساختمان از طریق درزها، نشتی لوله‌‌های ساختمان، ترکیدگی لوله و عواملی نظیر آن می‌باشد که به صورت لکه های زرد رنگ در بخش‌های مختلف ساختمان بخصوص در سقف خانه یا دیوارهای خانه بروز می‌کند. چاره کار چیست؟ علاوه بر اینکه باید حین ساخت از لوله‌های مرغوب و روش مناسبی برای لوله‌کشی استفاده کرد باید از عایق رطوبتی نیز استفاده کنیم. عایق رطوبتی مواد مقاوم و ضدآبی هستند که در بخش‌هایی از ساختمان که بیشتر احتمال نم زدگی دارد استفاده می‌شود تا از بروز احتمالی رطوبت در ساختمان جلوگیری کند. با ما همراه باشید تا با انواع عایق‌ رطوبتی ساختمان آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه: رطوبت حمام و روش های از بین بردن آن

چرا باید از عایق رطوبتی استفاده کنیم؟

در صورتی که رطوبت به بخش‌های مختلف ساختمان نفوذ کند بسیار آرام و با گذشت زمان ساختار مصالح ساختمان را نابود می‌کند و در صورت بی‌توجهی می تواند ساختمان را از بنیان خراب و تخریب کند یا خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی وارد کند. برای ایمنی بیشتر ساختمان علاوه بر رعایت اصول ساخت و ساز باید از خطرات احتمالی که ساختمان را تهدید می کند جلوگیری کرد. یکی از این خطرات نفوذ رطوبت در مصالح ساختمان است که برای جلوگیری از آن لازم است از عایق‌های رطوبتی استفاده کنید.

در گذشته برای عایق کردن ساختمان در برابر آب از کاه گل استفاده می‌شد که خاصیت ضدآب داشت و باعث استحکام سقف و دیوارها در برابر آب باران می‌شد ولی بعدها قیر و آسفالت و سپس ایزوگام وارد عرصه رقابت شدند و استفاده از آنها بسیار متداول  شد.

پیشرفت علم و فناوری همواره در تمام عرصه‌ها زندگی بهتر و ایمن‌تری را به ارمغان می‌آورد. این مسئله در خصوص عایق‌های رطوبتی ساختمان نیز صدق ‌می‌کند.

نسل جدید عایق‌های رطوبتی ساختمان مانند عایق‌های پلیمری، آرت فلکس و… هستند که نسبت به سایر مواد سبک‌تر و مقاوم‌تر هستند.

انواع عایق رطوبتی ساختمان

در ادامه به معرفی انواع رایج عایق رطوبتی ساختمان می‌پردازیم. 

عایق رطوبتی قیر

انواع عایق رطوبتی

قیر ماده سیاه رنگی است که در حالت عادی جامد است، با افزایش دما حالت خمیری پیدا می‌کند و در دماهای خیلی زیاد به مایع چسبنده‌ای تبدیل می‌شود. استفاده از قیر به عنوان عایق رطوبتی بسیار رایج است و از گذشته تاکنون محبوبیت خود را از دست نداده است. این عایق امروزه در راه‌سازی استفاده گسترده‌تری دارد. قیر به علت ویژگی‌هایی که دارد عایق خوبی در برابر رطوبت است.

خواص قیر

غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب

خاصیت چسبندگی بالا

مقاوم در برابر گرما و سرما

مقاوم در برابر نیروی کششی و فشاری

مقاوم در برابر اسیدها و بازها

عمر طولانی

از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بودن

ویژگی‌های بالا سبب شده امروزه نیز از این فراورده نفتی در سطح گسترده‌ای برای ساخت و ساز، راه سازی، آسفالت خیابان و.. استفاده کنند. در مصارف ساختمانی بیشتر برای عایق‌کاری پشت بام استفاده می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه: معرفی وسایل لوله بازکنی

عایق قیر و گونی

نوعی عایق ضد رطوبت که اگر درست نصب نشود

این عایق از ترکیب قیر و گونی درست می‌شود به این ترتیب که روی یک لایه قیر یک لایه گونی قرار می‌دهند سپس روی گونی را دوباره با یک لایه قیر می‌پوشانند. از این لایه که خاصیت ضد آب پیدا کرده در کف ساختمان، پشت بام، کف حمام و بخش های مختلف ساختمان استفاده می‌کنند. در این روش اگر گونی خوب و سالمی استفاده نشود و قیر کامل گونی را پوشش ندهد عایق کاری خوب انجام نمی‌شود و عمر مفید آن کم خواهد بود.

عایق ایزوگام

عایق کاری رطوبتی ساختمان

ایزوگام نیز نوع دیگری از عایق رطوبتی ساختمان است که استفاده از آن به عنوان عایق رطوبتی در بخش های مختلف ساختمان مانند پشت‌بام، پی ساختمان، دیوارها، استخر، حمام و … کاربرد دارد. ایزوگام سبک و انعطاف‌پذیر است و یک نوع عایق رطوبتی پیش ساخته است که برای تولید آن از الیاف مصنوعی و قیر استفاده شده و با حرارت دادن بر بستر ساختمان می‌چسبد. وزن کم، چسبندگی و مقاومت بالا در برابر نفوذ آب، اجرای آسان و سریع و بدون دردسر آن باعث شده این روش عایق کاری نسبت به روش‌های قبلی برای ساختمان‌ها بیشتر مورد توجه باشد.

عایق رطوبتی مایع

این نوع از عایق رطوبتی ساختمان به صورت مایع است و برای بخش‌های مختلف ساختمان کاربرد دارد. این عایق نیز خاصیت ضد آب و کششی بالایی دارد و چون با اسپری کردن یا قلمو اجرا می‌شود می‌تواند گوشه‌های کار را نیز پوشش دهد. عمر این نوع از عایق‌ها بالا است و برای اجرا نیاز به تخصص خاصی ندارد. عایق مایع انواع مختلفی دارد و برای تولید آن از موادی هم چون قیر اصلاح شده، مواد پلیمری، پلی استر و .. استفاده می‌شود. اگر ساکن شهر رشت هستید و با مشکل گرفتگی لوله های فاضلاب ساختمان مواجه هستید، پیشنهاد می کنیم با لوله بازکنی رشت تماس بگیرید.

عایق رطوبتی آرت فلکس

آرت فلکس یکی از انواع مدرن عایق رطوبتی ساختمان است. از جمله مزایای آن وزن کم، طول عمر بالا، انعطاف‌پذیری بالا، قیمت مناسب ، قابل استفاده برای گوشه‌های ساختمان، نفوذناپذیری در برابر آب و نصب آسان و سریع می‌باشد.

عایق‌رطوبتی پلیمری

عایق های پلیمری نسل جدیدی از عایق‌های رطوبتی ساختمان هستند که به بازار عرضه شده‌اند. این عایق‌ها در انواع مختلفی مانند عایق‌های اکریلیک، بوتیلی، سیلیکون، ابری و غیره به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به اینکه این عایق‌ها ویژگی‌های سایر عایق‌ها را در سطح بالاتر دارند و نصب سریع و آسانی دارند جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی هستند چرا که روش مرسومی مثل ایزوگام با این که بسیار رایج است و نسبت به قیر و قیر وگونی امتیازات خوبی دارد ولی در مقایسه با عایق‌های پلیمری و مدرن ضعف های زیادی دارد مثلا وزن بیشتری دارند ، اجرای گرم دارند یعنی باید با حرارت بچسبند ولی عایق پلیمری اجرای سرد دارد و نیازی به حرارت ندارد و در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارند، همچنین عمر مفید ایزوگام نسبت به عایق‌های پلیمری کمتر است. برای مقایسه می‌توان موارد بیشتری را هم بیان کرد ولی این موارد از جمله ویژگی‌های مهمی هستند که برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر رطوبت نقش اساسی دارند.

سخن پایانی

مسئله رطوبت ساختمان مسئله جدیدی نیست و برای هر ساختمانی ممکن است پیش بیاید. برای اینکه این مشکل کمتر رخ دهد الزامی است که هنگام ساخت و ساز حتما به این مسئله توجه شود و ضمن رعایت تمام نکات در لوله‌کشی ساختمان و هر مسئله‌ای که می‌تواند باعث بروز رطوبت شود باید از عایق رطوبتی ساختمان مناسب برای ساختمان استفاده شود. عایق‌های رطوبتی در انواع مختلفی به بازار عرضه‌ می‌شوند که باید با توجه به نوع ساختمان، شرایط جوی منطقه، مسائل اقتصادی و سایر ملاک‌ها عایق مناسبی را برای ساختمان خود انتخاب کنیم. امیدوارم مطالب بیان شده در مقاله حاضر مفید واقع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا