چگونه رطوبت حمام را از بین ببریم؟

روش های از بین بردن رطوبت حمام

رطوبت و نم در هر جای خانه یا ساختمان که باشد موردی بسیار خطرناک و دردسر ساز است. اما این مسئله در مورد حمام کمی حساس تر می شود. از آن جا که حمام محل نظافت و تمیزی ست و از طرفی به خودی خود محیط مرطوبی دارد، می تواند محل بسیار مناسبی برای رشد قارچ و باکتری ها باشد. بیشترین تماس ها با لوله بازکنی به دلیل روش های رفع نم و رطوبت حمام است.

می توانید روز را با یک حمام آب گرم یا دوش تقویت کننده به پایان برسانید. اما مهم نیست که حمام شما چقدر خوب طراحی شده است، همیشه خطر تجمع تراکم وجود دارد که می تواند منجر به آسیب ساختاری و ایجاد کپک شود.بنابراین باید دو مسئله را در مورد حمام رعایت کرد. مورد اول نم حاصل از نشتی در حمام مورد دوم نم ناشی از محیط طبیعی حمام. 

شما بالاخره حمام رویایی را ایجاد کردید. می توانید روز را با یک حمام آب گرم یا دوش تقویت کننده به پایان برسانید. اما مهم نیست که حمام شما چقدر خوب طراحی شده است، همیشه خطر تجمع تراکم وجود دارد که می تواند منجر به آسیب ساختاری و ایجاد کپک شود. حمام از آنجایی که مرطوب ترین مکان خانه است، مستعد رطوبت بیش از حد است و برای جلوگیری از ایجاد کپک نیاز به تمیز کردن دائمی دارد، بدون اینکه به پوسته شدن رنگ و کاغذ دیواری اشاره کنیم. 

نم و رطوبت حمام چگونه بوجود می آید؟

سطح رطوبت حمام با مقدار زیادی بخار که یک دوش یا حمام داغ تولید می کند افزایش می یابد و همانطور که رطوبت در هوا جابجا می شود، با سطوح سردتر تماس پیدا می کند و قطرات آب ایجاد می کند.

آینه‌ها، پنجره‌ها، دوغاب کاشی و بسیاری از سطوح متخلخل دیگر اجازه می‌دهند که تراکم پس از اتمام حمام یا دوش به خوبی باقی بماند، که محیط مناسبی را برای تشکیل کپک ایجاد می‌کند. اگر حتی با مقدار کمی کپک در یک دوره زمانی در تماس باشید، می تواند منجر به مشکلات پوستی و تنفسی شود. ضمن اینکه می توانید برای رفع گرفتگی لوله تخلیه حمام با شماره تخلیه چاه تماس بگیرید.

علائم رطوبت بیش از حد حمام

علائم رطوبت حمام

حمام ها اغلب بسیار تمیز به نظر می رسند، اما اگر به مناطقی که معمولاً رطوبت وجود دارد نگاه کنید، ممکن است داستان متفاوتی ببینید. برخی از نشانه های رطوبت بیش از حد عبارتند از:

1- تراکم روی آینه ها، دیوارها، پنجره ها و کاشی ها.

2- بعد از دوش گرفتن به بالا نگاه کنید و به آب جمع شده روی سقف توجه کنید.

3- دوغاب کاشی محل مناسبی برای نگهداری کپک است. آب می تواند از طریق دوغاب پایه سیمانی نفوذ کند و زیستگاه مناسبی برای تشکیل کپک ایجاد کند.

4- رطوبت همچنین می تواند به یکپارچگی ساختاری دیوارها آسیب برساند و منجر به شل شدن کاشی ها و در نهایت ریزش شود.

5- اگر سطوح رنگ شده یا کاغذ دیواری دارید، رطوبت بیش از حد می تواند احتمال کنده شدن رنگ و پوسته پوسته شدن را افزایش دهد.

6- لکه های مرطوب روی دیوارها را نیز می توان به رطوبت زیاد در حمام نسبت داد. اگر کنترل نشود، می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

روش های از بین بردن رطوبت و نم حمام

راه های زیادی برای کاهش و کنترل سطح رطوبت وجود دارد. یکی از گزینه ها می تواند تماس با لوله بازکنی پیروزی باشد و برخی ممکن است به سادگی باز گذاشتن پنجره باشند. برخی دیگر شامل برخی کارهای نوسازی در حمام شما هستند. در حالی که شما هرگز نمی توانید تراکم رطوبت را از بین ببرید، برخی از اقدامات ساده می تواند به جلوگیری از تشکیل رطوبت و نم کمک کند.

از فن استفاده کنید

برای همه حمام ها ضروری است که یک فن نصب شده باشد، که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا هوای مرطوب را از اتاق خارج کند و آن را به بیرون از خانه شما تخلیه کند. اطمینان حاصل کنید که فن در حال کار است و هوای مرطوب را در حالی که در دوش و حمام هستید بیرون می کشد. بگذارید حداقل 30 دقیقه بعد از دوش گرفتن کار کند. برخی از فن ها به گونه ای سیمی هستند که وقتی کلید چراغ را می چرخانید، روشن می شوند، که راهی عالی برای اطمینان از روشن شدن آن است. فقط به یاد داشته باشید که پس از خروج از اتاق، آن را ادامه دهید. برای اینکه فن های استخراج کننده به طور موثر کار کنند، باید به طور منظم تمیز و نگهداری شوند. اکثر آنها دارای فیلترهای قابل جابجایی هستند که می توان آنها را طبق توصیه سازنده تمیز کرد.

پنجره حمام را باز بگذارید

یکی از بهترین حالت ها این است که حمام دارای پنجره ای باشد که به بیرون باز می شوند و هوای مرطوب از این طریق خارج شده و هوای تازه در جریان است.

یکی از راه های ممکن برای کاهش رطوبت این است که آنها را در حین و بعد از دوش گرفتن باز نگه دارید. پنجره باز ممکن است هوای مرطوب را بیرون بکشد و حمام شما را خنک و خشک نگه دارد.

اگر متوجه شدید دانه های تراکم زیادی روی پنجره های خود مشاهده کردید، ممکن است بخواهید آنها را با پنجره های دوجداره جدید تعویض کنید. پنجره های تک جداره سردتر هستند و در نتیجه تراکم بیشتری ایجاد می کنند.

برخی از توصیه ها همچنین شامل باز نگه داشتن درب حمام هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن است، زیرا ممکن است به از بین بردن هوای مرطوب نیز کمک کند. 

تهویه غیرفعال

واحدهای تهویه غیرفعال نیز رایج هستند و ممکن است به رطوبت کمک کنند. برخلاف فن های استخراج که نیاز به برق دارند، دریچه های خنک کننده یک روش تهویه طبیعی و کم هزینه هستند. این بر اصل بالا و پایین رفتن هوای گرم تکیه دارد، فشار بیرونی که هوای مرطوب را خارج می کند. دریچه های گرمایش و سرمایش باید به طور مرتب تمیز شوند تا جریان بدون مانع هوا ادامه یابد. 

کاشی و سرامیک حمام را خشک کنید

راه دیگر برای از بین بردن رطوبت حمام، پاک کردن کاشی ها و سطوحی است که پس از دوش گرفتن، تراکم در آنها جمع می شود. از یک حوله یا پارچه برای حذف هر گونه آب باقی مانده روی کاشی ها یا در ناحیه دوش و وان استفاده کنید. یک اسکاج برای از بین بردن تراکم روی پنجره ها و آینه ها عالی است. به یاد داشته باشید که هر آب باقیمانده محیطی را برای رشد کپک ایجاد می کند، به خصوص در دوغاب کاشی.

آب روی زمین نه تنها یک خطر ایمنی است، بلکه کاشی کاری را مستعد تشکیل قالب روی دوغاب می‌کند. هر آبی را که ممکن است روی زمین پاشیده باشد پاک کنید و آن را تا حد امکان خشک نگه دارید. اگر آب را بگذارید تا تبخیر شود، حمام مرطوب تر می شود.

تعداد آینه داخل حمام را کم کنید

روش های رفع رطوبت حمام

بهترین مکان در حمام برای تشکیل تراکم، آینه شماست و همچنین می تواند آزاردهنده ترین باشد. آینه مه آلود بعد از دوش گرفتن معمول است، زیرا سطح سرد آینه، قطرات آب را جذب می کند و به اندازه کافی گرم نیست که آنها را خشک کند. این می تواند رطوبت حمام را مدت ها پس از اتمام کار حفظ کند. به غیر از تمیز کردن با دستمال بعد از هر دوش گرفتن، راه حل دیگر شامل آینه های نشکن است. نصب آنها آسان است و از آنجایی که این آینه ها گرم هستند، تراکم نمی تواند ایجاد شود، که به معنای رطوبت کمتر در حمام است. لوله بازکنی افسریه از دیگر شعبات شبانه روزی ما است.

لباس و حوله خیس در بیرون از حمام قرار داده شود

رطوبت نه تنها به دلیل رطوبت هوا در حین حمام کردن ایجاد می شود، بلکه می تواند تا مدت ها پس از اتمام کار شما باقی بماند، به خصوص اگر لباس و حوله خیس باقی بماند. لباس های مرطوب را بیرون از حمام آویزان کنید تا میزان رطوبت آن کاهش یابد.

دوش های کوتاه تر و خنک تر بگیرید

در اینجا یک راه حل ساده وجود دارد که ممکن است مورد پسند همه نباشد. با کاهش دمای دوش یا کاهش زمان دوش گرفتن میزان رطوبت را کاهش دهید. یک دوش سردتر تعداد ذرات آب موجود در هوا را کاهش می دهد که به معنای تراکم کمتر روی سطوح است.

از دستگاه رطوبت گیر حمام استفاده کنید

چرا خانه بوی نم می دهد

دستگاه های رطوبت گیر که به راحتی در اکثر فروشگاه های لوازم خانگی موجود است، ممکن است به کاهش رطوبت حمام شما کمک کند. اگر به دنبال خرید آن هستید، چندین فاکتور وجود دارد که باید قبل از خرید از آنها آگاه باشید، از جمله: اندازه اتاق، سرعت جریان هوا، ظرفیت استخراج و سطح صدا. هر جنبه ای را در نظر بگیرید. از آنجایی که رطوبت‌گیرها برقی هستند، نیاز به یک پریز در حمام دارند. 

استفاده از گیاهان

گیاهان نه تنها برای آوردن زیبایی طبیعی به حمام شما استفاده می شوند، بلکه می توانند به کاهش رطوبت در هوا نیز کمک کنند. برخی از گیاهان در شرایط مرطوب رشد می کنند و ممکن است به جذب رطوبت و بازگرداندن اکسیژن به هوا کمک کنند. این نه تنها حمام تازه‌تری ایجاد می‌کند، زمانی که همراه با راه‌حل‌های دیگر استفاده شود، می‌تواند به کاهش رشد کپک کمک کند. با این حال، همه گیاهان برای استفاده در حمام مناسب نیستند. برخی از آنها می توانند رطوبت را افزایش دهند زیرا بخار آب را آزاد می کنند. لوله بازکنی بلوار فردوس نیز می تواند به شما در رفع گرفتگی لوله ها و رفع نم و رطوبت حمام کمک کنید.

کدام گیاهان برای استفاده در حمام مناسب هستند

گیاهان زیر می توانند به جذب رطوبت کمک کنند.

1- زنبق صلح

2- سرخس بوستون

3- ارکیده

4- همیشه سبز چینی 

مدیریت رطوبت مداوم

اگر بعد از امتحان برخی از این پیشنهادات متوجه شده اید که حمام شما همچنان از مشکلات رطوبتی رنج می برد، ممکن است به دنبال مشکل جدی تری باشید. برخی از نشانه های آشکار مشکلات رطوبت عبارتند از: لکه های مرطوب، گچ متلاشی شده، پوسته شدن رنگ و کاغذ دیواری، پوسیدگی خشک در چوب و کپک. اگر نیاز به بازسازی اساسی حمام دارید، جایگزین کاشی و دوغاب با پوشش دیواری اکریلیک بدون درز را در نظر بگیرید، و شاید اندازه فن استخراج خود را افزایش دهید یا پنجره های قدیمی را با پنجره های دو جداره جایگزین کنید. حمام بدون رطوبت نه تنها برای چشم سالم‌تر و جذاب‌تر است، بلکه به شما امکان می‌دهد زمان بیشتری را برای استراحت در وان و زمان کمتری برای تمیز کردن آن بگذرانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا